عربى |English | اردو 
Surah Fatiha :نئى آڈيو
 
Thursday, April 18,2024 | 1445, شَوّال 8
رشتے رابطہ آڈيوز ويڈيوز پوسٹر ہينڈ بل پمفلٹ کتب
شماره جات
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
تازہ ترين فیچر
Skip Navigation Links
نئى تحريريں
رہنمائى
نام
اى ميل
پیغام
Fehm_deen_masdar_2nd آرٹیکلز
 
مقبول ترین آرٹیکلز
برصغیر میں ہمارا اصل سرمایہ
:عنوان

:کیٹیگری
حامد كمال الدين :مصنف

برصغیر میں ہمارا اصل سرمایہ

   

یہاں(۱) سے ہمارے اصل مقصود طبقہ کا تعین ہو جاتا ہے۔۔۔ یعنی:

وہ حلقے جو ایک تو اپنی ’’تاریخی وابستگی‘‘ کے لحاظ سے، اور دوسرا ’’مصادرِ دین‘‘ کے لحاظ سے۔۔۔ ’’اہل سنت‘‘ شمار ہوتے ہیں...

یہی ہے طائفۂ حق۔۔۔، اور اسی کے عمل میں وحدت اور یکسوئی لانا ہماری تالیف کی اصل غرض و غایت۔

*****

رہ گئے وہ طبقے جو نصوصِ وحی کو __ اُن معیارات کا پابند رہتے ہوئے جو اہلسنت کے معروف مدارس کے یہاں قائم چلے آئے ہیں __ اپنے لئے ہدایت اور تلقی کا مصدر نہیں مانتے.. مانند روافض، خوارج، معتزلہ، صوفیہ کے باطنی مذاہب(حاشیہ۱)، منکرین حدیث (وجدت پسند)، نیچرسٹ اور سیکولر وغیرہ.. اور جوکہ ’’مصادرِ دین‘‘ پر ہی درحقیقت(۲) ہمارے ساتھ متفق نہیں۔۔۔

تو یہ طبقے ہماری گفتگو کے اولین مخاطب تو بہرحال نہیں ہیں۔ کیونکہ ہمارے اور ان کے مابین ایک اصولی و بنیادی اختلاف کی دیوار حائل ہے (صحابہؓ سے چلی آنے والی ایک حقیقت کو ہمارا ماننا اور اُن کا نہ ماننا) اور کسی ایک فریق کے اس دیوار کو پار کئے بغیر مفاہمت ممکن نہیں۔ اس فریق کے ساتھ گفت وشنید کی ضرورت و افادیت اپنی جگہ مسلم ہے؛ مثبت سوچ کے حامل افراد کی ایک کثیر تعداد اس طبقہ میں بھی یقیناًپائی جاتی ہے؛ نیز بہت سے اسباب ایسے ہوئے ہیں کہ ہمارا اور اُن کا تبادلۂ افکار آج خاص طور پر ضروری ہو گیا ہے۔ پھر بھی ’’مصدرِ دین‘‘ کو باقاعدہ موضوع بنا کر اس طبقہ کے ساتھ بات چیت کرنے کیلئے.. ایک قدرے مختلف اپروچ درکار ہو گی؛ جو کہ حالیہ کتاب میں ممکن نہیں۔ یہ ضرور ہے کہ ہمارے بیان میں ان حضرات کے غور وفکر کیلئے بھی بہت کچھ ہوگا۔

*****

اِس کتاب کا اصل مخاطب پس یہاں کے اہلسنت طبقے ہوئے۔

اِنہی کو __ ان کے اندرونی اختلاف کو چھیڑے بغیر، مگر کچھ اساسی امور پر کھڑا کر دینے کی صورت میں __ ایک بڑی سطح پر متحد و صف آرا کر دینا اِس کتاب کا اصل ہدف ہے۔

تاہم ایک خاص صنف اس پورے طبقہ کے اندر ایسی ہے جو ہماری توجہ سب سے بڑھ کر لے گی، اور یہ ہیں:

یہاں کے وہ سنجیدہ، تعلیمیافتہ، دیندار اصحاب۔۔۔ جن کیلئے، برصغیر کے روایتی دیندار حلقوں کے اندر پایا جانے والا جمود، غیر معمولی حد تک پریشان کن ہے۔

سچ یہ ہے کہ اپنے تعلیمیافتہ طبقوں کی یہ پریشانی کچھ ایسی بے جا نہیں۔

ہمارے یہ اعلیٰ تعلیم یافتہ طبقے اسلام کے ساتھ آج بھی وہ لگاؤ رکھتے ہیں کہ دین اور دینی حلقوں سے جڑے رہنا اِن کی سب سے بڑی خواہش ہو گی۔ مگر یہاں کے بیشتر روایتی طبقوں کی پسماندگی اور جمود اور تنگ نظری جوکہ ’’دین‘‘ کے نام پر اختیار کر رکھی گئی ہوتی ہے، اِن کی اِس خواہش کا سو سو بار خون کرتی ہے۔

نوبت اِس وقت یہاں پہنچی ہوئی ہے کہ:

۱۔ دین سے لگاؤ رکھنے والے اِس اعلیٰ تعلیمیافتہ طبقے کی ایک خاصی بڑی تعداد ایسی ہے جو __ ایک نیم مردہ دلی کے ساتھ، اور وقت پاٹنے کیلئے __ اس جامد طبقے کا ہی دامن تھام کر کھڑی رہنا چاہتی ہے، کیونکہ اِس روایتی مذہبی طبقے کا متبادل، جدت پسندوں کے سوا، بالعموم نہیں پایا جاتا۔

۲۔ البتہ ایک تعداد اب ایسی ہے جو اِن جدت پسندوں کو __ متبادل کے طور پر __ کچھ نہ کچھ توجہ دینے بھی لگی ہے۔ اور یہ تو ظاہر ہے کہ یہ جدت پسند، یہاں کے جامد روایتی حلقوں کے پیدا کردہ اِس خلا کا ہی ایک بھرپور فائدہ اٹھا رہے ہیں۔

۳۔ اِس موخر الذکر صنف میں سے کوئی فرد اِس وقت کہیں پر کھڑا ہے تو کوئی کہیں پر۔۔۔ شاید اِن میں سے کوئی دو شخص ایسے نہ ہوں گے جو فکری معاملہ میں ایک ہی جگہ پر کھڑے ہوں۔ یعنی ایک آخری درجے کی فکری طوائف الملوکی۔

۴۔ البتہ اِن میں کی ایک بڑی تعداد اِس کیفیت سے دوچار ہے کہ یہ ’روایتی طبقوں‘ کو چھوڑ دینے پر شرح صدر بھی نہیں پاتی اور ’جدت پسندوں‘ کو گلے لگا لینے میں ایک دھڑکا محسوس کئے بغیر بھی نہیں رہتی۔ بلکہ اپنی سلامتیِ فطرت کے بموجب، اسلام کی ایک نرالی unprecedented تعبیر سن کر ایک جھرجھری سی بھی بہرحال لیتی ہے۔ چاہے اِن جدت پسندوں کے ’دلائل‘ اِن کو مسحور کن لگیں اور چاہے ان ’دلائل‘ کا کوئی جواب بھی فوری طور پر اِن کے پاس نہ ہو، پھر بھی کوئی چیز اندر سے بول کر کہہ رہی ہوتی ہے کہ اِن جدت پسندوں کا معاملہ کہیں نہ کہیں گڑبڑ ضرور ہے اور عاقبت خراب ہو جانے کا قوی تر اندیشہ بھی۔ چنانچہ وہ ’’مصادرِ اَدِلَّہ‘‘ جو اہل سنت کے ہاں از عہد صحابہؓ تا امروز حجت اور سند چلے آتے ہیں اُن ’’مصادرِ اَدِلَّہ‘‘ کے ساتھ ہمارے اِن لوگوں کی وابستگی تو الحمد للہ ختم نہیں ہو پائی، تاہم اِن مصادر پر اعتماد اور وثوق کی وہ کیفیت جو ہونی چاہیے بہرحال متاثر ہوئی ہے۔ مختصر یہ کہ: ہمارے یہ سلیم الفطرت اصحاب، یہاں کے جدت پسندوں سے مطمئن بھی نہیں ہیں تاہم ان سے متاثر ہوئے بغیر بھی نہیں رہے ہیں۔ اور ظاہر ہے کہ حق کی راہ میں آگے بڑھنے کیلئے جو ایک زور اور یکسوئی درکار ہوتی ہے، اُس پُر عزم کیفیت کے رکھنے میں تو بہت پیچھے ہیں۔

یہ پورا طبقہ۔۔۔ سمجھئے ہماری اس گفتگو کا اہم ترین مخاطب ہے۔


(حاشیہ ۱)

دوبارہ عرض کر دیا جائے: مراد ہے صوفیہ کے وہ طبقے جو ’شریعت اور طریقت‘ میں فرق کرتے ہوئے ’طریقت‘ کو ’شریعت‘ پر مقدم کرتے ہیں۔ البتہ وہ صوفیاء جو پابند شریعت ہیں اور جو ’’وحدۃ الوجود‘‘ اور ’’حلول‘‘ وغیرہ ایسے عنوانات کے تحت خالق اور مخلوق کی حقیقت کو خلط نہیں کرتے اور عابد اور معبود کو یکجا نہیں ٹھہراتے اور توحیدِ عبادت کو بعثتِ انبیاء کا مقصد جانتے ہیں، بلاشبہ اہلسنت میں آتے ہیں۔

’’مصدرِ تلقی‘‘ کے حوالے سے ’’اہل انحراف‘‘ اور ’’ہل اتباع‘‘ کے مابین تمییز پر پچھلی فصل میں ایک بیان گزر چکا ہے۔


(۱) یعنی پچھلی فصل میں ہم جو گفتگو کر آئے ہیں۔

(۲) اگرچہ وہ کتاب و سنت کی اپنی خود ساختہ تعریف کی رو سے یہ دعویٰ کریں کہ وہ تو کتاب وسنت کو مانتے ہیں

Print Article
Tagged
متعلقہ آرٹیکلز
ديگر آرٹیکلز
جہاد- سياست
حامد كمال الدين
آج میرا ایک ٹویٹ ہوا: مذہبیوں کے اس نظامِ انتخابات میں ناکامی پر تعجب!؟! نہ یہ اُس کےلیے۔ نہ وہ اِ۔۔۔
باطل- اديان
ديگر
حامد كمال الدين
بھارتی مسلمان اداکار کا ہندو  کو بیٹی دینا… اور کچھ دیرینہ زخموں، بحثوں کا ہرا ہونا تحریر: حامد کما۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
"فرد" اور "نظام" کا ڈائلیکٹ؛ ایک اہم تنقیح تحریر: حامد کمال الدین عزیزم عثمان ایم نے محترم سرفراز ف۔۔۔
Featured-
حامد كمال الدين
مالکیہ کے دیس میں! تحریر: حامد کمال الدین "مالکیہ" کو بہت کم دیکھنے کا اتفاق ہوا تھا۔ افراد کے طور ۔۔۔
حامد كمال الدين
"سیزن" کی ہماری واحد پوسٹ! === ویسے بھی "روایات و مرویات" کی بنیاد پر فیصلہ کرنا فی الحقیقت علماء کا کام ہ۔۔۔
راہنمائى-
شيخ الاسلام امام ابن تيمية
صومِ #عاشوراء: نوویں اور دسویںمدرسہ احمد بن حنبل کی تقریرات"اقتضاء الصراط المستقیم" مؤلفہ ابن تیمیہ سے ایک اقت۔۔۔
باطل- فكرى وسماجى مذاہب
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ماڈرن سٹیٹ محض کسی "انتخابی عمل" کا نام نہیں تحریر: حامد کمال الدین اپنے مہتاب بھائی نے ایک بھلی سی تحریر پر ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
روایتی مذہبی طبقے سے شاکی ایک نوجوان کے جواب میں تحریر: حامد کمال الدین ہماری ایک گزشتہ تحریر پ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ساحل عدیم وغیرہ آوازیں کسی مسئلے کی نشاندہی ہیں تحریر: حامد کمال الدین مل کر کسی کے پیچھے پڑنے ی۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
خلافت… اور کچھ ’یوٹوپیا‘ افکار تحریر: حامد کمال الدین گزشتہ سے پیوستہ: دو سوالات کے یہاں ہمیں۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
خلافت مابین ‘جمہوری’ و ‘انقلابی’… اور مدرسہ اھل الاثر تحریر: حامد کمال الدین گزشتہ سے پیوستہ: رہ ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
عالم اسلام کی کچھ سیاسی شخصیات متعلق پوچھا گیا سوال تحریر: حامد کمال الدین ایک پوسٹر جس میں چار ش۔۔۔
باطل- فرقے
حامد كمال الدين
رافضہ، مسئلہ اہلسنت کے آفیشل موقف کا ہے تحریر: حامد کمال الدین مسئلہ "آپ" کے موقف کا نہیں ہے صاحب،۔۔۔
Featured-
باطل- فرقے
حامد كمال الدين
رافضہ کی تکفیر و عدم تکفیر، ہر دو اہل سنت کا قول ہیں تحریر: حامد کمال الدین ہمارے یہاں کی مذہبی (سن۔۔۔
تنقیحات-
اصول- منہج
Featured-
حامد كمال الدين
گھر بیٹھ رہنے کا ’آپشن‘… اور ابن تیمیہؒ کا ایک فتویٰ اردو استفادہ: حامد کمال الدین از مجموع فتاوى ا۔۔۔
Featured-
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ایک نظامِ قائمہ کے ساتھ تعامل ہمارا اور ’اسلامی جمہوری‘ ذہن کا فرق تحریر: حامد کمال الدین س: ۔۔۔
اصول- ايمان
اصول- ايمان
حامد كمال الدين
عہد کا پیغمبر تحریر: حامد کمال الدین یہ شخصیت نظرانداز ہونے والی نہیں! آپ مشرق کے باشندے ہیں یا ۔۔۔
تنقیحات-
راہنمائى-
حامد كمال الدين
مابین "مسلک پرستی" و "مسالک بیزاری" تحریر: حامد کمال الدین میری ایک پوسٹ میں "مسالک بیزار" طبقوں ۔۔۔
کیٹیگری
Featured
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
Side Banner
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
احوال
تبصرہ و تجزیہ
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
اداریہ
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
اصول
منہج
حامد كمال الدين
ايمان
حامد كمال الدين
منہج
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
ایقاظ ٹائم لائن
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
ذيشان وڑائچ
مزيد ۔۔۔
بازيافت
سلف و مشاہير
حامد كمال الدين
تاريخ
حامد كمال الدين
سيرت
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
باطل
اديانديگر
حامد كمال الدين
فكرى وسماجى مذاہب
حامد كمال الدين
فرقے
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
تنقیحات
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
ثقافت
معاشرہ
حامد كمال الدين
خواتين
حامد كمال الدين
خواتين
ادارہ
مزيد ۔۔۔
جہاد
سياست
حامد كمال الدين
مزاحمت
حامد كمال الدين
قتال
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
راہنمائى
شيخ الاسلام امام ابن تيمية
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
رقائق
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
فوائد
فہدؔ بن خالد
احمد شاکرؔ
تقی الدین منصور
مزيد ۔۔۔
متفرق
ادارہ
عائشہ جاوید
عائشہ جاوید
مزيد ۔۔۔
مشكوة وحى
علوم حديث
حامد كمال الدين
علوم قرآن
حامد كمال الدين
مریم عزیز
مزيد ۔۔۔
مقبول ترین کتب
مقبول ترین آڈيوز
مقبول ترین ويڈيوز