عربى |English | اردو 
Surah Fatiha :نئى آڈيو
 
Friday, April 26,2024 | 1445, شَوّال 16
رشتے رابطہ آڈيوز ويڈيوز پوسٹر ہينڈ بل پمفلٹ کتب
شماره جات
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
تازہ ترين فیچر
Skip Navigation Links
نئى تحريريں
رہنمائى
نام
اى ميل
پیغام
AmericanAmpaire آرٹیکلز
 
مقبول ترین آرٹیکلز
ایک جنگ جو کبھی نہیں تھمی! ایک محاذ جو ہمیشہ گرم رہا!
:عنوان

غزوۂ مؤتہ سے شروع ہونے والی ایک جنگ جو بعد ازاں ملتِ اسلام اور ملت صلیب کے مابین صدیوں جاری رہی، اور آج بھی جاری ہے، اور احادیث میں مذکور "ملاحمِ کبریٰ" تک جاری رہے گی

:کیٹیگری
حامد كمال الدين :مصنف


ایک جنگ جو کبھی نہیں تھمی!

ایک محاذ جو ہمیشہ گرم رہا!

 

بلاشبہہ ملتِ روم کا پرچم پچھلے چودہ سو سال سے اُن کی ایک قوم سے دوسری اور دوسری سے تیسری کو منتقل ہوتا آیا ہے۔ ان کے کتنے ہی ’سینگ‘ ٹوٹے اور کتنے ہی نئے آئے۔ کچھ نظر ہم اس حوالے سے بھی یہاں اپنی اور انکی تاریخ پر ڈالتے چلیں گے..

رسول اللہ ﷺ کے دور میں بائزنٹینی ریاست Byzentine اسلام کے مد مقابل آئی تھی، جس کو خلافتِ عمرؓ میں شام، مصر اور افریقہ کے سب خطوں سے بے دخل کرکے یورپ اور ایشیائے کوچک کی جانب دھکیل دیا گیا تھا۔ مگر یہ اسلام سے برابر برسر پیکار رہی۔ عباسی دور تک یہ حال رہا کہ ہر سر بر آوردہ خلیفہ اسکے خلاف جہاد کیلئے نکلتا یا مہمات روانہ کرتا۔

بعد ازاں، سلجوقی مجاہدوں کی کامیاب پیش قدمی اور کچھ دیگر تاریخی عوامل کے زیر اثر یہ بائزنٹینی ریاست کسی حد تک پس منظر میں چلی گئی تو ’صلیبیوں‘ کے روپ میں ’فرنگی‘ نمودار ہوئے، جوکہ وسطِ یورپ سے سمندری جہاز بھر بھر کر بحر ابیض کی راہ سے آتے، اور بائزنٹینی خطوں کے بری راستے بھی استعمال کرتے۔ان کی مہمات زیادہ تر فرانس سے تیار ہوکر آتیں۔ بیت المقدس پر ان کا قبضہ ہوجانے کے بعد اس صلیبی تسلط کو جب بھی کوئی خطرہ پڑا دیگر یورپی اقوام اپنی باہمی دشمنی بھلا کر ان کی مدد کو پہنچتی رہیں، گو نور الدین زنگی بائزنٹین کے ساتھ ان فرانسیسیوں کے اختلافات کا کسی حد تک فائدہ بھی اٹھاتا رہا۔ کئی بار جرمن ان صلیبی حملہ آوروں کی نصرت کو آئے۔ بالآخر صلاح الدین ایوبی کے ہاتھوں جب بیت المقدس اسلام کو واپس ملا تو پورا یورپ بلادِ اسلام پر حملے کیلئے امڈ آیا۔ صلاح الدین ایوبی کا اصل کردار اتنا شاید بیت المقدس لینا نہیں جتنا فتحِ بیت المقدس کے بعد اس کا پورے یورپ کے مدمقابل تنِ تنہا عالم اسلام کا پوری کامیابی کے ساتھ دفاع کرلینا اور اپنی مٹھی بھر افواج سے کام لیتے ہوئے یورپ سے آنے والی ان سب افواج کو، جوکہ لاکھوں کی تعداد میں تھیں، ایک طویل جنگ کے بعد واپسی پر مجبور کردینا۔اب اس موقعہ پر، یعنی بیت المقدس صلاح الدین کے ہاتھوں ’کھو‘ دینے کے بعد، ان کی قیادت کا علم فرانس کے بجائے انگلستان کے رچرڈ شیر دل نے اٹھا رکھا تھا۔

بعد کے ایوبی سلاطین نے کئی بار حملہ آور صلیب بردار یورپیوں کو تتر بتر کیا بلکہ فرانس کا بادشاہ زندہ گرفتا ر کیا اور بھاری زرِ رہائی لے کر چھوڑا۔ ممالیک کے ساتھ بھی صلیبیوں کی یہی پلٹ جھپٹ رہی، مگر ممالیک بھی ان کے ساتھ خوب پورا اترتے رہے اور صلیبیوں کے ساتھ اپنے اس طویل جنگی سلسلہ میں اسلامی تاریخ کی کچھ عظیم الشان یادگاریں رقم کرنے میں کامیاب رہے، بلکہ یہ ایک واقعہ ہے کہ ممالیکِ مصر کے بحری بیڑے یورپیوں کے ساتھ اوقیانوس تک آکر جھپٹتے رہے اور بحر ہند تک آمدورفت رکھی، کہ مبادا یہ یورپی یہاں اپنا اثر ورسوخ بڑھالیں اور پیچھے سے دولت اسلام کیلئے خطرہ بن جائیں، مگر مصر پر ممالیک کا اقتدار ختم اور عثمانیوں کا اقتدار قائم ہونے کے بعد، اسلامی دولت کی توجہ بحر ہند کی جانب زیادہ نہ رہ سکی، جوکہ بعد ازاں عالم اسلام کے حق میں ایک بڑا رخنہ ثابت ہوا۔

’مغرب‘، جیسا کہ ہم نے کہا، ابھی ’یورپ‘ میں محصور تھا اور تب تک اپنا سارا آمنا سامنا ’یورپ‘ سے تھا، بلکہ پچھلی صدی تک ایسا ہی رہا۔ مغرب کی سیادت کا ’یورپ‘ سے نکل کر امریکہ پہنچنے کا واقعہ صرف بیسویں صدی میں ہوا اور وہ بھی دوسری جنگ عظیم کے بعد۔ لہذا یہ کہانی زیادہ تر ’یورپ‘ ہی کے حوالے سے بیان ہوگی۔

’یورپ‘ پر مسلمانوں کی پہلی چڑھائی امیر معاویہؓ کے زمانہ میں ہوئی، جس کا ذکر ابتدا میں ام حرامؓ والی حدیث اور ابو ایوب انصاریؓ کے واقعہ کے ضمن میں گزر چکا۔ یہ صحابہ وتابعین کی سپاہ تھی جو قیصر کے پایہ تخت قسطنطنیہ پر حملہ آور ہوئی اور کچھ دیر محاصرہ رکھنے اور اپنے وجود کا پتہ دے لینے کے بعد واپس ہوئی۔ جزیرہ قبرص اسلام کا باج گزار، اور سسلی مسلمانوں کا مفتوح تو امیر معاویہ ہی کے دور میں ہوچکے تھے، کیونکہ مسلمان تب تک ایک عظیم الشان بحری قوت فراہم کرچکے تھے۔ یوں بحر ابیض، جسے ’بحرِروم‘ بھی کہا جاتا رہا ہے، صحابہ کے دور میں ہی پوری طرح دولتِ اسلام کے ہاتھ میں آچکا تھا۔

یورپ کے اندر مسلمانوں کی باقاعدہ ”فتوحات“ کا سلسلہ البتہ اس سے کچھ دیر بعد، یعنی خلیفہ ولید بن عبد الملک کے زمانے میں شروع ہوا، جب شمالی افریقہ کے گورنر موسیٰ بن نصیر کے ایک بربر کمانڈر طارق بن زیاد کے زیر قیادت، لشکر اسلام نے ’سپین‘ فتح کرلیا۔ یہ ابھی تابعین کا زمانہ تھا اور کچھ صحابہ بھی ابھی موجود تھے۔ یوں ’مغرب کی وادیوں میں‘ پہلی صدی ہجری کے اندر ہی ”اذان“ کی صدا گونجنے لگی۔’مسلم سپین ‘ جسے ہم ”اندلس“کے نام سے جانتے ہیں اور جوکہ آج تک پورے یورپ کیلئے تعلیم، تہذیب اور ترقی کے ایک عظیم الشان حوالہ کی حیثیت رکھتا ہے اور جہاں کی جامعات میں پڑھنے کیلئے یورپی وڈیروں کے بچے اسی احساسِ کمتری ومحرومی کے ساتھ آیا کرتے تھے جس طرح ہمارے یہاں سے اب اکسفورڈ اور ہارورڈ جایا کرتے ہیں... یہ ”اندلس“ ہماری تاریخ کا ایک درخشاں باب رہا ہے جو اب ہمارے ہر تاریخ پڑھنے والے کو رُلا کر جاتا ہے۔

ایک وقت تھا جب اندلس کی جانب سے مسلمان افواج پیش قدمی کرتے ہوئے فرانس پر حملہ آور ہو رہی تھیں اور فرانس کا اسلام کے زیر نگیں آنا لگتا تھا کہ کچھ ہی دیر کی بات ہے۔ پھر وہ وقت تھا کہ اندلس میں اپنے وجود کے آٹھ سو سال پورے کر کے مسلمان، فرڈیننڈ اور ازابیلا کی صلیبی افواج کے ہاتھوں وہاں سے بے دخل ہورہے تھے اور کلیسا کی ’تفتیشی عدالتوں‘ Acquisition Courts سے ’جرمِ ایماں‘ پر بدترین سزائیں پا رہے تھے۔ تب سب سے خوش قسمت مسلمان وہ سمجھا گیا جس کو اسلامی تہذیب کے اس گہوارے ”اندلس“ سے جان بچا کر کسی جانب بھاگ جانا نصیب ہوگیا!

گو اندلس، جوکہ یورپ کا مغرب بنتا ہے، میں شوکتِ اسلام کا سورج جس وقت غروب ہورہا تھا عین اس وقت وہ پوری آب و تاب کے ساتھ یورپ کے مشرق میں طلوع بھی ہورہا تھا۔ یہ عثمانی ترکوں کی پیش قدمی تھی جو تھوڑی ہی دیر میں یورپ کے قلب __آسٹریا کے پایہ تخت ’ویانا‘ __ تک جا پہنچی۔
یوں ملتِ روم کے ساتھ ہماری اس جنگ کا ایک خوبصورت باب ”سلطنتِ عثمانیہ“ سے شروع ہوتا ہے۔ جس کی زیادہ تر فتوحات یورپ ہی کی جانب رہیں۔ دولتِ عثمانیہ نے چھوٹتے ہی ایشیائے کوچک کے بچے کھچے حصوں سے پسماندگانِ روم کو یورپ کی طرف مار بھگایا، اور ایشیا کے اس خطہ کو جو کہ اتنی صدیاں اسلام کی قلمرو میں نہ آیا تھا، گو ان سے پہلے سلجوقی یہاں خاصی پیش قدمی کرچکے تھے، ہمیشہ کیلئے سرزمین اسلام میں بدل ڈالا.. جس سے بحر خزر سے لے کر آذربیجان و آرمینیا اور جارجیا سے چلتے ہوئے بحر اسود تک شوکت اسلام کو زبردست عروج ملا اور آگے چلتے ہوئے یہ اسلامی بیلٹ بحر ابیض سے آملی۔ پھر رفتہ رفتہ قسطنطنیہ پر اپنا دباؤ بڑھایا اور بالآخر سلطان محمد کے دور اقتدار (1453ء، 857ھ)میں یہ ’قیصر کی شہرپناہ‘ جس پر ایشیا اور یورپ ملتے ہیں، اہل اسلام کیلئے مسخر ہوئی اور ’یورپ‘ کا یہ سب سے اسٹرٹیجک خطہ ”اسلام بول“ کے نام سے خلافت کے زیر نگیں آیا۔ اس کے ساتھ ہی ایک طرف بحر اسود کے پار، یورپی سائڈ پر، اسلامی قوت بڑھنے لگی اور ہنگری، بلغاریا اور روس تک پہنچی، دوسری جانب خطۂ بلقان کی کئی ایک ’یورپی‘ اقوام حلقہ بگوش اسلام ہوئیں۔ البانیا، بوسنیااور کوسووا وغیرہ ہمارے اسی دورِ خلافت کی’یورپی‘ یادگاریں ہیں، جو کہ آج تک ’ملتِ روم‘ کے دل میں کانٹے کی طرح چبھتی ہیں۔ یہی وجہ ہے کہ بلقان کے یہ خطے آج خلافت کی غیر موجودگی کی سب سے بڑھ کر قیمت ادا کر رہے ہیں۔

تیسری جانب عثمانی بحری بیڑوں نے بحر ابیض پر اپنا کنٹرول قائم کیا، جس سے صلیبی حملوں کا وہ دور صدیوں کیلئے ختم ہوگیاجو سلاجقہ اور زنگیوں سے لے کر ایوبیوں اور ممالیک تک کا بیشتر دور، بلادِ شام ومصر کیلئے ایک مسلسل دردِ سر بنے رہے تھے۔

یوں ممالیک اور پھر خاص طور پر عثمانی خلافت کی بدولت، مسلمانوں کے مغربی اور شمالی ساحل کئی صدیاں صلیبیوں کی لوٹ مار سے محفوظ رہے۔ صرف یہی نہیں، عثمانیوں کی یورش کے آگے شاید پہلی بار یورپ کو خطرہ لاحق ہوا کہ انکا یہ چھوٹا سا براعظم مسلم افواج کے سامنے اب بہت دیر کھڑا نہیں رہ سکتا۔ کئی بار ایسا ہوا کہ خلافت کی افواج یورپ کے مرکز تک پہنچیں یہاں تک کہ ایک وقت ایسا تھا کہ یہ ویانا (آسٹریا کا دار الحکومت) کا محاصرہ کئے کھڑی تھیں اور اس وقت اگر پیچھے رافضی خطرہ نہ ہوتا تو اسلام کا یہ بے قابو سیلاب ویانا سے گزر کر پورے یورپ کو تہِ آب لے آچکا ہوتا۔

تاریخ کے ’اگر کہیں ایسا نہ ہوتا‘ 'IF's of the History' میں یہ بات قابل ذکر ہے کہ جس وقت عثمانیوں کی شہ زور افواج یورپ پہ یورش کر رہی تھیں اور یورپ ان کے سامنے پوری طرح بے بس تھا عین اس وقت اگر صفویوں کی رافضی دولت اس قدر مضبوط نہ ہوتی جو ہمیشہ خلافت کو پیٹھ میں چھرا گھونپتی رہی اور جب بھی خلافت کی افواج مغرب کی جانب دور دراز کی پیش قدمی کی پوزیشن میں آتیں ایران کی صفوی افواج مشرقی جانب سے خلافت کے لئے خطرہ بن کر کھڑی ہوجاتیں اور خلافت کی افواج کو اس خطرے کے پیش نظر مغرب میں اپنی پیش قدمی مختصر کردینا پڑتی.. یوں خلافت کی ”یورپی فتوحات“ کے دوران اگر ایران میں صفوی دولت پشت سے اس کیلئے خطرہ بن کر کھڑی نہ ہوتی، تو بعض مغربی تاریخ دانوں کا خیال ہے، آج وہ اٹلی اور فرانس میں اسی طرح ”قرآن“ پڑھتے جس طرح تیونس اور مراکش میں صبح سویرے قرآن تلاوت ہوتاہے!

اس کے بعد ایک طرف خلافت پر زوال آیا تو دوسری طرف مغرب نے اپنی ایک تنظیمِ نو کی اور مشینوں اور ہتھیاروں کی ایک نئی دنیا پیدا کر ڈالی۔ یہ البتہ عین وہ وقت تھا جب ہم پوری طرح سو رہے تھے۔ پھر بھی عالم اسلام کی جانب رخ کرنے کیلئے فرزندانِ یورپ نے وہ تاریخی روٹ استعمال نہیں کیا جو اس سے پہلے کرتے آئے تھے، یعنی بلاد عرب کے مغربی و شمالی ساحل۔ کیونکہ شام ومصر کے ان ساحلوں کی رکھوالی کیلئے عثمانیوں کے طاقتور بیڑے بدستور بحر ابیض میں پہرے دے رہے تھے۔

البتہ اب وہ بحری قوت فراہم کر چکے تھے اور اس بار وہ تاجروں کا بھیس بھرے گویا چیونٹی کی رفتار سے چلتے اور بحر ہند میں اپنے راستے بناتے ہوئے بڑی خاموشی کے ساتھ ”مسلم انڈیا“ کے جنوبی ساحلوں پر لنگر انداز ہوئے۔ مغل کیا جانیں یہ فرنگی ’مصالحہ فروش‘ کس ایجنڈے پہ آئے ہیں!آگ لینے آئی گھر کی مالکن ہو بیٹھی!کئی سو سال کی اس محنت کے بعد یوں ہوا کہ وہ خلافتِ اسلامیہ کو دو طرف سے گھیرا ڈال چکے تھے!

گو یہ سچ ہے کہ خلافت خود ہی ضعف کی آخری حد کو پہنچ چکی تھی اور اس کے زوال کے ان گنت اندرونی عوامل نے ہی بیرونی عناصر کیلئے ان کا کام آسان کیا۔

خلافت کا خاتمہ چنانچہ اسی دشمن کے ہاتھوں ہوا جس کا اس خلافت نے ناک میں دم کر رکھا تھا۔ اس دوران ملتِ روم کی سیادت کا پرچم ’برطانیہ عظمیٰ‘ British Empire کے ہاتھ میں تھا اور اس کی کچھ جھنڈیاں فرانس کے پاس۔ البتہ خلافت کے ترکہ جات، جن کیلئے عرصہ سے ان کر رال ٹپکتی تھی، ان کو ہضم ہونے والے نہ تھے۔ دراصل ان کو یقین ہی نہ آتا تھا کہ دنیا ان کی چیر پھاڑ کے لئے ہر رکاوٹ سے پاک ہوچکی ہے اور ان کی لوٹ مار کیلئے جہان بھر میں اب انکا راستہ پوری طرح صاف ہے! ابھی خلافت کے خاتمہ کا رسمی اعلان نہ ہو پایا تھا کہ بھیڑیے شکار چھوڑ کر آپس میں لڑ پڑے اور دیکھتے ہی دیکھتے ان کے مابین تاریخِ انسانی کی دو تباہ کن ترین جنگیں پیش آگئیں، جن کو دنیا آج ’عالمی جنگوں‘ یا ’جنگِ عظیم‘ کے نام سے جانتی ہے! وہ سارا ایجنڈا بیچ میں دھرا کا دھرا رہ گیاجس کے، یہاں عالمِ اسلام کے معاملہ میں، بڑی دیر سے خواب دیکھے جارہے تھے!

سلطنتِ عثمانیہ بے شک ختم ہوئی مگر ساتھ ہی برطانیہ اور فرانس کی بھی کمر ٹوٹ چکی تھی! اب ملتِ روم کے ’بڑوں‘ نے یہ پرچم ’اٹلانٹک کے پار‘ منتقل کر دینے کا فیصلہ کیا۔ چنانچہ ملتِ روم کا وہ سینگ جس سے کوئی پون صدی سے اب عالم اسلام کو بری طرح سابقہ پڑا رہا ہے، یا یوں کہیے عالم اسلام کی زندگی اجیرن کردینے کی ’ذمہ داری‘ ان میں سے جس کے کاندھوں پر اب ڈال دی گئی ہے، وہ ہے ’امیریکن ایمپائر‘۔ ’تیسری دنیا‘ میں دخل اندازی کیلئے اب اس کی باری تھی!

 

٭٭٭٭٭

 

ملتِ روم کے ساتھ اپنی کشمکش کے اس ’امریکی مرحلہ‘ پر کچھ بات ہم ایک فصل آگے چل کر کریں گے۔ ابھی آئندہ فصل میں، اس بات کا جائزہ لینے کیلئے کہ ’یورپی خانوادہ‘ آج سے نہیں بلکہ پچھلے ہزار سال سے ہی مسلم دنیا کی کمزوریوں اور رخنوں کی مسلسل تلاش میں رہا ہے، یعنی اسلام کے پہلے تین ادوار (خیر القرون) گزرجانے، اور مسلم معاشروں میں ایمانی و اجتماعی ضعف آجانے کے ساتھ ہی ، یہ کیونکر ہماری جان اور ہماری زمین کے درپے ہوئے، اور یہ کہ اس کشمکش کی داستان کس قدر طویل ہے، اور یہ کہ صلیب کی عصبیت کس طرح اس قوم کی گھٹی میں پڑی ہے، اور یہ بھی کہ امتِ اسلام اس ظلم وعدوان کا کیونکر جواب دیتی رہی اور ان کے ان برے عزائم کو ہمارے اسلاف کیونکر خاک میں ملاتے رہے.... ہم ان صلیبی حملوں کی ایک مختصر روداد پڑھیں گے جن کاکہ عالم اسلام کو ایک شدید ہدف بن کر رہنا پڑا۔

 

 اگلی فصل


Print Article
  روبزوال امیریکن ایمپائر
Tagged
متعلقہ آرٹیکلز
ديگر آرٹیکلز
جہاد- سياست
حامد كمال الدين
آج میرا ایک ٹویٹ ہوا: مذہبیوں کے اس نظامِ انتخابات میں ناکامی پر تعجب!؟! نہ یہ اُس کےلیے۔ نہ وہ اِ۔۔۔
باطل- اديان
ديگر
حامد كمال الدين
بھارتی مسلمان اداکار کا ہندو  کو بیٹی دینا… اور کچھ دیرینہ زخموں، بحثوں کا ہرا ہونا تحریر: حامد کما۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
"فرد" اور "نظام" کا ڈائلیکٹ؛ ایک اہم تنقیح تحریر: حامد کمال الدین عزیزم عثمان ایم نے محترم سرفراز ف۔۔۔
Featured-
حامد كمال الدين
مالکیہ کے دیس میں! تحریر: حامد کمال الدین "مالکیہ" کو بہت کم دیکھنے کا اتفاق ہوا تھا۔ افراد کے طور ۔۔۔
حامد كمال الدين
"سیزن" کی ہماری واحد پوسٹ! === ویسے بھی "روایات و مرویات" کی بنیاد پر فیصلہ کرنا فی الحقیقت علماء کا کام ہ۔۔۔
راہنمائى-
شيخ الاسلام امام ابن تيمية
صومِ #عاشوراء: نوویں اور دسویںمدرسہ احمد بن حنبل کی تقریرات"اقتضاء الصراط المستقیم" مؤلفہ ابن تیمیہ سے ایک اقت۔۔۔
باطل- فكرى وسماجى مذاہب
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ماڈرن سٹیٹ محض کسی "انتخابی عمل" کا نام نہیں تحریر: حامد کمال الدین اپنے مہتاب بھائی نے ایک بھلی سی تحریر پر ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
روایتی مذہبی طبقے سے شاکی ایک نوجوان کے جواب میں تحریر: حامد کمال الدین ہماری ایک گزشتہ تحریر پ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ساحل عدیم وغیرہ آوازیں کسی مسئلے کی نشاندہی ہیں تحریر: حامد کمال الدین مل کر کسی کے پیچھے پڑنے ی۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
خلافت… اور کچھ ’یوٹوپیا‘ افکار تحریر: حامد کمال الدین گزشتہ سے پیوستہ: دو سوالات کے یہاں ہمیں۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
خلافت مابین ‘جمہوری’ و ‘انقلابی’… اور مدرسہ اھل الاثر تحریر: حامد کمال الدین گزشتہ سے پیوستہ: رہ ۔۔۔
تنقیحات-
حامد كمال الدين
عالم اسلام کی کچھ سیاسی شخصیات متعلق پوچھا گیا سوال تحریر: حامد کمال الدین ایک پوسٹر جس میں چار ش۔۔۔
باطل- فرقے
حامد كمال الدين
رافضہ، مسئلہ اہلسنت کے آفیشل موقف کا ہے تحریر: حامد کمال الدین مسئلہ "آپ" کے موقف کا نہیں ہے صاحب،۔۔۔
Featured-
باطل- فرقے
حامد كمال الدين
رافضہ کی تکفیر و عدم تکفیر، ہر دو اہل سنت کا قول ہیں تحریر: حامد کمال الدین ہمارے یہاں کی مذہبی (سن۔۔۔
تنقیحات-
اصول- منہج
Featured-
حامد كمال الدين
گھر بیٹھ رہنے کا ’آپشن‘… اور ابن تیمیہؒ کا ایک فتویٰ اردو استفادہ: حامد کمال الدین از مجموع فتاوى ا۔۔۔
Featured-
تنقیحات-
حامد كمال الدين
ایک نظامِ قائمہ کے ساتھ تعامل ہمارا اور ’اسلامی جمہوری‘ ذہن کا فرق تحریر: حامد کمال الدین س: ۔۔۔
اصول- ايمان
اصول- ايمان
حامد كمال الدين
عہد کا پیغمبر تحریر: حامد کمال الدین یہ شخصیت نظرانداز ہونے والی نہیں! آپ مشرق کے باشندے ہیں یا ۔۔۔
تنقیحات-
راہنمائى-
حامد كمال الدين
مابین "مسلک پرستی" و "مسالک بیزاری" تحریر: حامد کمال الدین میری ایک پوسٹ میں "مسالک بیزار" طبقوں ۔۔۔
کیٹیگری
Featured
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
Side Banner
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
احوال
تبصرہ و تجزیہ
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
اداریہ
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
اصول
منہج
حامد كمال الدين
ايمان
حامد كمال الدين
منہج
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
ایقاظ ٹائم لائن
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
ذيشان وڑائچ
مزيد ۔۔۔
بازيافت
سلف و مشاہير
حامد كمال الدين
تاريخ
حامد كمال الدين
سيرت
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
باطل
اديانديگر
حامد كمال الدين
فكرى وسماجى مذاہب
حامد كمال الدين
فرقے
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
تنقیحات
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
ثقافت
معاشرہ
حامد كمال الدين
خواتين
حامد كمال الدين
خواتين
ادارہ
مزيد ۔۔۔
جہاد
سياست
حامد كمال الدين
مزاحمت
حامد كمال الدين
قتال
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
راہنمائى
شيخ الاسلام امام ابن تيمية
حامد كمال الدين
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
رقائق
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
اذكار و ادعيہ
حامد كمال الدين
مزيد ۔۔۔
فوائد
فہدؔ بن خالد
احمد شاکرؔ
تقی الدین منصور
مزيد ۔۔۔
متفرق
ادارہ
عائشہ جاوید
عائشہ جاوید
مزيد ۔۔۔
مشكوة وحى
علوم حديث
حامد كمال الدين
علوم قرآن
حامد كمال الدين
مریم عزیز
مزيد ۔۔۔
مقبول ترین کتب
مقبول ترین آڈيوز
مقبول ترین ويڈيوز